چكيده كتاب (از گفتگو تا ايجاد ارتباط)

تيم ايران پردازه با بهره گيري از تكنولوژي روز آماده ي ارائه ي خدمات به همشهريان و هموطنان در سراسر كشور مي باشد

چكيده كتاب (از گفتگو تا ايجاد ارتباط)

۷ بازديد

نكات كليدي كتاب

  • اگر مردم به شما احساس نزديكي كنند، از شما تعريف مي كنند به شما اعتماد مي كنند بيش از حد انتظار با شما همكاري مي كنند و از بودن با شما لذت مي برند.
  • براي ايجاد رابطه خوب با ديگران، سعي  كنيد بر آن ها تمركز كنيد نه بر خودتان
  • براي ايجاد روابط ارزشمند، به مردم نشان دهيد كه برايشان اهميت قائليد مي خواهيد به آن ها كمك كنيد و قابل اعتماد هستيد براي جلب حمايت ديگران بايد از آنها حمايت كنيد.
  • سعي كنيد با مردم ارتباط ديداري، ذهني احساسي و زباني برقرار كنيد.
  • اولين كسي باشيد كه با افراد گروه ها و مخاطبان ارتباط برقرار مي كند.
  • مردم اغلب ايجاد ارتباط را سخت مي دانند، زيرا بيش از حد حدس مي زنند متكبرانه عمل مي كنند بي تفاوت ظاهر مي شوند يا خود را كنترل مي كنند.
  • از استراتژي ارتباطي سه گانه استفاده كنيد: مطالب را ساده كنيد آن را به آرامي بگوئيد و لبخندي بر لب داشته باشيد.
  • وقتي مسائل مشترك را مطرح كنيد، مردم بيشتر با شما همراه مي شوند.
  • در سخنراني عمومي مختصر، شفاف، مرتبط، جذاب و مستقيم سخن بگوئيد نكات مهم را تكرار كنيد از داستان ها استفاده كنيد
  • براي تشويق ديگران به عمل (آن چه بايد بدانند) را مطرح كنيد، آن چه لازم است ببينند را نشان دهيد و احساس خود درباره آن چه بايد حس كنند را انتقال دهيد.

آنچه در اين چكيده مي آموزيد

  1. چگونه به بهترين شكل با ديگران ارتباط برقرار كنيم و چرا اين موضوع مهم است؟

  2. چگونه با مخاطب ارتباط برقرار كنيم؟

  3. چگونه ديگران را به عمل تشويق كنيم؟

جان سي مكسول كارشناس توسعه مديريت و رهبري كسب و كار معتقد است كه براي يادگيري بهترين شيوه ارتباط با ديگران كارهاي يك فرد فوق حرفه اي در برقراري ارتباط را تقليد كنيد وقتي او نسخه اوليه اين كتاب را در وبلاگ خود قرارداد ۱۰۰ هزار نفر از آن بازديد كرده و افراد بسياري پيشنهاداتي براي بهتر كردن آن ارائه كردند مكسول تا كنون بيش از ۱۸ ميليون نسخه كتاب فروخته است و شركت او مهارت هاي مديريتي را به پيش از ۵ ميليون نفر آموزش داده است.

اودر اين كتاب از اصول ساده و نقل قول ها مثال ها و داستان هاي بسياري استفاده مي كند تا روش برقراري ارتباط با ديگران را در شرايط مختلف نشان دهد او با وجودي كه واعظ است اما بدون اينكه موعظه كند، فلسفه اي هوشمند و هدفمند از ارتباط را مطرح مي كند نصيحت ملموس مكسول يعني – تمركز بر ديگران كمك بهآن ها و لبختد زدن – چندان خارق العاده نيست اما هيچ كس نمي تواند آن را انكار كند.

اگر گاهي به نظر مي رسد كه مطالب اين كتاب صرفا از داستاني فوق العاده به داستني ديگر مي رود اين موضوع بخشي از جذابيت آن است و همه اين داستان ها به پندي منتهي مي شوند كه توانايي شما براي ايجاد ارتباط با افراد ديگر را بهبود خواهد بخشيد نكته مهم اين است كه اين مثال ها را اجرا كنيم و مكسول روش آن را توضيح مي دهد.

براي ايجاد ارتباط گفتگو كنيد

از كجا مي فهميد كه با ديگران به خوبي ارتباط برقرار كرده ايد؟ آن ها هر كاري براي شما انجام مي دهند به نيكي از شما سخت مي گويند؟ با شما ارتباط احساسي برقرار كرده و به راحتي حرف هايشان را مي زنند به شما اعتماد مي كنند

درباره دريافت انرژي مثبت از شما مي گويند و از بودن در كنارتان لذت مي برند؟ ايجاد ارتباط ارزشمند با ديگران منافع زيادي دارد افرادي كه روابطي گرم برقرار مي كنند با مشكلات كمتري مواجه مي شوند و از ارتباطات خود بيشتر لذت مي برند با اين وجود، ايجاد چنين روابطي با ديگران نيازمند گذر از رگبار نشانه ها و پيام هايي است كه هر روز مردم را بمباران مي كند

منظور ما تبديل شدن به يك ارتباط برقرار كننده و همدل موثر است مهارتي كه مي توانيد به خود بياموزيد و از يادگيري آن خوشنود شوبد

ايجاد روابط صميمانه به تشخيص و تصديق ارزش ديگران بستگي دارد تمركز را از خودتان برداريد و آن را به افراد اطراف تان معطوف كنيد خودتان را فراموش كنيد نحوه كنار آمدن با ديگران را بياموزيد براي داشتن ارتباط بهتر با ديگران، با آن ها صحبت كرده و مكالمه را بر نگراني هاي آن ها متمركز كنيد نه مسائل خودتان سعي كنيد روابط نفر به نفر ايجاد كنيد

۹۰% تمامي رابطه ها در اين شرايط ايجاد مي شوند مهارت هاي خود را در اين حوزه كليدي تكميل كنيد سپس سعي كنيد با اعضاي گروه ها و نهايتا با حضار جلسه ارتباط برقرار كنيد انجام اين كارها ساده نيست اما حياتي است تصور كنيد شخصي كه با او صحبت مي كنيد چگونه به اين سوالات درباره شما پاسخ خواهد داد:

  1. آيا به من اهميت مي دهيد؟ نشان دهيد كه واقعا به ديگران اهميت مي دهيد صحبت درباره نيازهاي خود را متوقف كرده و به نيازهاي آن ها توجه كنيد.
  2. آيا مي توانيد به من كمك كنيد؟ فروشندگان بزرگ با اين مثل قديمي اما واقعي زندگي مي كنند: ( هيچ كس دوست ندارد چيزي را به او بفروشند، بلكه دوست دارد به او كمك كنند.) به جاي اينكه به دنبال افرادي باشيد كه به شما كمك كنند در كمك به ديگران پيشقدم شويد.
  3. آيا مي توانم به شما اعتماد كنم؟ عشق ميان انسان ها حياتي است، اما اعتماد از آن ها هم مهم تر است اگر مورد اعتماد نباشيد هرگز نمي توانيد با كسي ارتباط برقرار كنيد. برنامه شما براي ديگران مهم نيست، اما كمك شما در پيشبرد برنامه هاي آن ها برايشان مهم است براي جلب حمايت ديگران سريع از آن ها حمايت كنيد ايجاد ارتباط به همين سادگي است، به شرطي كه آن را به روشي صادقانه و باوركردني انجام دهيد رفتار شما بسيار پرمعني تر از گفته هاي شماست در حقيقت واژه ها اثر كمي در ايجاد ارتباط دارند ميزان اثر گذاري شما به اين بستگي دارد كه چقدر از ماهيت خود را آشكار مي كنيد ايجاد ارتباط مثبت چهار چزء دارد:

دگر صفحات

طراحي سايت در تبريز

 

۱) آنچه مردم مي بينند : ارتباط ديداري

ظاهر شما بسيار بيشتر از واژگان اهميت دارد آراسته لباس بپوشيد ظاهري مرتب و تميز داشته باشيد لبخند بزنيد و از حالات چهره دوست داشتني و گرم استفاده كنيد صاف بايتيد و با انرژي حركت كنيد.

۲) آنچه مردم درك مي كنند: ارتباط ذهني

براي ايجاد ارتباط با ديگران تجارب شخصي واقعي خود را براي آن ها بازگو كنيد تا از آن استفاده كنند، آن را احساس كرده و به آن احترام بگذارند.

اينطور به موضوع نگاه كنيد: (وقتي خودتان را پيدا كنيد، مخاطبان خود را نيز پيدا خواهيد كرد) اين جمله چارلز لافتون بازيگر معروف اواسط قرن بيستم است:

يك بار كه او در مهماني كريسمس در لندن شركت كرده بود، ميزبان ازهمه خواست تا سرود كريسمس را با هم بخوانند، لافتون به صورت حرفه اي سرود مزامير ۲۳ را از بر خواند كه منجر به تشويق هاي گرم اطرافيان شد. نفر بعدي زني سالخورده بود كه در صندلي خود خوابيده بود وقتي دوستانش اورا بيدار كرده و ماجرا را برايش شرح دادند، او به صورت صادقانه اما كاملا غير حرفه اي شروع به خواندن همان سروذ كرد:

(خدواند شبان من است، محتاج به هيچ چيز نخواهم بود) وقتي اجراي او به پايان رسيد، همه مي گريستند چرا اجراي او عكس العمل احساسي قوي تري را نسبت به دكلمه آراسته يك بازيگر برانگيخت ؟ لافتون اينگونه توضيح داد: ( من سرود را مي شناسم، او مفهوم آن را مي داند)

۳) آنچه مردم حس مي كنند: ارتباط حسي

نگرش باعث جذابيت بيشتر يك سخنران نسبت به سخنران ديگر مي شود اگر با احساس و مطمئن باشيد مردم به سوي شما جذب مي شوند.

۴) آنچه مردم مي شنوند: ارتباط زباني

از واژگان مثبت به بهترين نحو استفاده كنيد به گفته مارك تو اين توجه كنيد: ( تفاوت بين واژه نسبتا صحيح با واژه صحيح بسيار بزرگ است و مانند تفاوت بين نور كرم شب تاب و نور رعد و برق است.

براي ايجاد ارتباط انرژي صرف كنيد

براي ايجاد ارتباط با ديگران بايد انرژي واقعي از خود نشان دهيد اگر منتظر هستيد تا آن ها پيشقدم شوند، تنها خواهيد ماند

به جاي منتظر ماندن براي به وجود آمدن موقعيت عالي براي شروع رابطه، فرصت را غنيمت شماريد اما ناگهاني اقدام نكنيد؛ آنچه مي خواهيد انجام دهيد يا بگوئيد را از قبل آماده كنيد صبور و فارغ از خود باشيد.

نصيحت سام والتون يعني ( قانون ۱۰ قدم ) را در برابر افراد زندگي خود به كار گيريد كارمندان فروشگاه وال مارت اين تعهد را بر اساس باورهاي والتون بنا نهاده اند (من رسما عهد مي بندم كه هربار مشتري به ۱۰ قدمي من رسيد، لبخند بزنم به چشمان اون نگاه كنم و به او خوشامد بگويم) براي شناخت افراد انرژي بگذاريد اما خود را بيش از حد خسته نكنيد

وقتي در همايشي صحبت مي كنيد، هر چه تعدا  مخاطبان بيشتر باشد، بايد انرژي بيشتري صرف كنيد

براي ايجاد ارتباط با گروهي از افراد در ابتدا شناخت كافي از آن ها پيدا كنيد وقتي با آن ها ملاقات مي كنيد، خود را به همه معرفي كنيد اين موضوع را درك كنيد كه گروه، صاحب جلسه است نه شما چه با يك نفر روبه رو باشيد چه با گروهي كوچك يا جمعيتي بزرگ به افراد بگوئيد كه آن ها را تحسين مي كنيد خدمت به ديگران را مشخصه اصلي خودتان بسازيد.

حتي اگر ارتباط گر قدرتمندي باشيد، داشتن روابط محكم با افراد محترم كه مي توانند اعتبارشان را با شما تقسيم كنند امتياز است

دكتر فيل مك گرا روانشناس تلويزيون ايالات متحده با همين روش معروف شد او در برنامه تلويزيوني اپرا وينفري شركت كرد و اپرا به بينندگان خود نشان داد كه نظري مثبت درباره او دارد در نتيجه بينندگان نيز به او بسيار توجه كردند البته اعتبار فقط منوط به اين نيست كه (چه كسي را مي شناسيد) بلكه به دانسته ها و يافته هاي شما نيز بستگي دارد دستاوردهاي برجسته و چشمگير، تحسين افراد را بر انگيخته و گسترش روابط را آسان تر مي كند.

يافتن وجه اشتراك

بهترين راه ايجاد ارتباط با ديگران پيدا كردن وجه اشتراك با آن ها است براي مشخص كردن وجوه اشتراك خود با افرادي كه مايليد با آن ها ارتباط برقرار كنيد، درباره آن ها بيشتر بياموزيد متاسفانه برخي اين كار را به دلايل زير دشوار مي دانند:

  1. خودبيني – من دانشته ها، خواسته ها و احساسات ديگران را مي دانم. وقتي به ديگران به صورت كلي نگاه كنيد، اغلب دچار اشتباه مي شويد درباره مردم نظر كلي ندهيد و فكر نكنيد نمي توانيد چيزي از آن ها بياموزيد ديگران حتما مي توانند شما را شگفت زده كنند
  2. تكبر- نيازي به دريافتن دانسته ها، خواسته ها و احساسات ديگران ندارم. هسته ايجاد ارتباط، اهميت دادن و توجه به ديگران و تلاش براي درك آن ها است.
  3. بي تفاوتي – به دانسته ها، خواسته ها و احساسات ديگران اهميتي نمي دهم. افرادي كه چنين احساساتي دارند، فقط بر خودشان تمركز مي كنند و احتمالا نمي توانند با ديگران ارتباط برقرار كنند. به گفته جرج كاربين طنز پرداز: ( امروز دانشمندان اعلام كردند كه درماني براي مشكل بي تفاوتي يافته اند با اين وجود، آن ها ادعا كرده اند كه هيچ كس كوچك ترين علاقه اي به آن نشان نداده است.)
  4. كنترل- نمي خواهم ديگران دانسته ها، خواسته هاي و احساسات مرا بدانند. اگر خود و دانش خود را از كارمندانتان دريغ كنيد، انتظار تضعيف روحيه آن ها را داشته باشيد.

 

از شفافيت، شوخ طبعي و لبخند استفاده كنيد

جان بكلي در كتاب قدرت (قدرت واژگان كوچك) مي نويسد: آموزش به ندرت بر مبادله نظرات به صورت ساده و شفاف تاكيد مي كند آموخسته هاي ما در زبان انگليسي به ما ياد مي دهد كه چگونه مسائل را پيچيده و مبهم كنيم.

واقعا اينچنين است بعضي افراد فكر مي كنند كه بايد به روشي بسيار پيچيده سخن بگويند يا بنويسند تا ديگران فكر كنند كه آن ها دانا هستند و مطلب مهمي براي گفتن دارند ولي موضوع دقيقا برعكس است

براي برقراري مكالمه و ايجاد ارتباط از افكار و ايده هاي ساده و قابل فهم استفاده كنيد البته اين كار خيلي هم ساده نيست به گفته پاسكال بليز رياضيدان (من اين نامه را طولاني تر از حد معمول نوشته ام، زيرا وقت كافي نداشتم تا آنرا مختصرتر كنم.)

براي جلب توجه و احترام، اطلاعات و داستان هايي آماده كنيد كه بامزه، محرك احساسات، انگيزاننده يا مفيد باشند هدف شما اين است كه مردم را بخندانيد به احساسات آن ها نفوذ كنيد به آن ها انگيزه دهي و زندگي شان را ساده تر كنيد

براي برنده شدن، بر اساس اين استراتژي سه گانه با آن ها گفتگو كنيد: (مبحث را ساده كنيد، آن را آرام بگوئيد، لبخندي بر لب داشته باشيد)

راه ديگر برقراري ارتباط موثر با افراد انگيزه دادن به آن هاست براي تشويق آن ها به اقدام صحيح از معادله انگيزه استفاده كنيد اين فرمول سه بخش دارد:

  1. آن چه مردم بايد بدانند.
  2. آنچه مردم بايد ببينند.
  3. آنچه مردم بايد حس كنند.

شما پيام خود هستيد

وقتي براي نخستين بار تلاش مي كنيد تا رابطه اي را با افراد برقرار كنيد، چه رابطه نفر به نفر و چه رابطه با يك گروه، نحوه سخن گفتن شما بسيار مهم است. وقتي شما را بشناسند، اعتبار شما مهم ترين عامل در حفظ ارتباط كنيد

بهترين راه براي آنكه ديگران به شما اعتماد كنند، اين است كه با خودتان ارتباط برقرار كنيد ياد بگيرد به خودتان اهميت داده و با خودتان راحت باشيد اگر خودتان را دوست نداشته باشيد، ديگران نيز شما را دوست نخواهند داشت مسئوليت كارهاي خود را به عهده بگيريد هميشه آنچه مي گوئيد را زندگي كنيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.