بازاريابي مشتريان از طريق موبايل

تيم ايران پردازه با بهره گيري از تكنولوژي روز آماده ي ارائه ي خدمات به همشهريان و هموطنان در سراسر كشور مي باشد

بازاريابي مشتريان از طريق موبايل

۷ بازديد

 

نكات كليدي كتاب

  • تقريبا سه چهارم افراد در سرتاسر دنيا تلفن همراه دارند.
  • در كنار تلويزيون و كامپيوتر شخصي، تكنولوژي موبايل ( سومين پرده) است و به زودي به مهم ترين پرده نمايش تبديل خواهد شد.
  • تبليغ محصولات و خدمات از طريق تلفن هاي همراه، فرصت هاي بي نظيري براي بازاريابي در اختيار شما قرار مي دهد.
  • تكنولوژي موبايل به خاطر ورود تلفن هاي هوشمندي مانند آيفون اپل در ميان كاربران كاملا رايج شده است.
  • تلفن هوشمند تركيبي از دوربين، پخش كننده فيلم، ابزار موسيقي و مرورگر وب است. با آن مي توان تماس تلفني برقرار كرد و امكاني فوق العاده براي بازاريابان براي دسترسي به مشتري است.
  • تلفن هاي هوشمند، بازارياب ها را قادر مي سازد تا در لحضه خريد مصرف كنندگان در فروشگاه، مستقيما بر آن ها اثر بگذارند.
  • اين كاربران تلفن همراه هستند كه كانال بازاريابي موبايلي را كنترل مي كنند و نه شركت ها.
  • اغلب بازاريابان كه بازاريابي با موبايل را آزمايش مي كنند، دامنه استفاده از آنرا گسترش مي دهند.
  • تلفن هاي همراه همه جا حضور دارند و هميشه روشن هستند، بنابراين شركت ها مي توانند پيام هاي به روز و لحضه اي بفرستند.

آنچه در اين چكيده مي آموزيد

  1. چرا تكنولوژي موبايل براي بازاريابان بسيار مهم است؟
  2. چگونه محصولات و خدمات خود را به كاربران تلفن همراه بفروشيم؟

چاك مارتين ( انقلاب گر موبايل) و استاد مسلم بازاريابي با تلفن همراه است او كه مدير ارشد اجرايي در موسسه (موبايل فيوچر) است، يكي از پيشگامان معتبر در حوزه بازار تعاملي ديجيتال مي باشد و مرجعي معتبر در بازاريابي محصولات و خدمات براي كاربران موبايل است او در اين كتاب، به طور كارشناسانه بازار عظيم و در حال رشد موبايل را بخش بندي كرده و جزئيات آن را تشريح مي كند بازاري كه امكان سودآور و گسترده اي را در دسترس بازاريابان قرار مي دهد.

تماس با اعضاي cars.com

تكنولوژي موبايل سومين پرده نمايش شمات اولين پرده نمايش همان تلويزيون است كه روش ارتباطي شركت هاي عظيم با توده مخاطبان است. دومين پرده نمايش، كامپيوتر شخصي است آينده متعلق به سومين پرده نمايش است.

در طوب يك سال از زمان آغاز به كار وب سايت cars.com، تعداد بازديدكنندگان آگهي هاي سايت به نيم ميليون نفر رسيدو كاربران سايت اتومبيل و مدلي كه در جستجوي آن هستند قيمت مطلوب و كدپستي خود را وارد كرده و ظرف چندثانيه فهرست كاملي از فروشندگان اتومبيل هاي مورد نظرشان و اطلاعات تماس آن ها را دريافت مي كنند اكنون اين سايت موردنظرشان و اطلاعات تماس آن ها را دريافت مي كنند اكنون اين ايت ماهانه ۱۰ ميليون بازديد كننده دارد در سال ۲۰۰۹، اين سايت شروع به طراحي نرم افزار تلفن همراه براي فروش سريع كرد آقاي نيك فوتيس از cars.com مي گويد”فرض بر اين است كه در سايت موبايلي، كاربر به دنبال جزئيات نمي گردد) مرورگر موبايل براي افرادي مناسب است كه در جستجوي اتومبيل هستند و مي خواهند همين الان اتومبيل بخرند.

برنامه تلفن هوشمند شركت دسترسي سريع تر به وب سايت شركت را بدون استفاده از مرورگر مهيا مي كند تحقيقات سايت cars.com نشان مي دهد كه بازديدكنندگان از وب سايت در هربازديد از ۱۲ تا ۱۵ صفحه بازديد مي كند در حالي كه كاربران برنامه موبايل در هر بازديد از ۲۵ تا ۳۵ صفحه ديدن مي كنند! اين برنامه افزايش ۱۰۰ درصدي در ترافيك موبايلي را براي شركت به ارمغان آورد. فوتيس انتظار دارد كه به زودي ۲۰ تا ۳۰ درصد ترافيك سايت به كاربران موبايل اختصاص يابد.

اكنون زمان موبايلي شدن است

۵ ميليارد نفر (۷۳ درصد جمعين دنيا) براي اتصال به اينترنت، ارسال پيام، دسترسي به حساب هاي بانكي، خريد هاي روزانه، مشاهده وضعيت آب و هوا، كنترل وضعيت ترافيك، ديدن كليپ هاي تصويري و غيره از تلفن همراه استفاده مي كنند. در ۷۵ كشور از جمله روسيه، اسپانيا، اوروگوئه، ايسلند و نيوزلند، ( نقوذ موبايل از تعداد جمعيت فراتر رفته است.) در سال ۲۰۱۰، ۴۵ ميليون عضو شبكه موبايل دائما به اينترنت دسترسي داشتند. تكنولوژي موبايل رفته رفته در جايگاه بسيار بالاتر و پيشرفته تري از اينترنت در اواسط دهه ۱۹۹۰ قرار مي گيرد. در آن زمان زير ساخت هاي وب هنوز در حال توسعه بودند. امروز موبايل ها به گونه اي ساخته شده اند كه از زير ساخت مستحكم و بالغ وب بهره برداري كنند. بسياري از توسعه دهندگان و رهبران صنعت موبايل، سوابق ديجيتالي و تجربياتي در زمينه مدل هاي عملي كسب و كار در اينترنت، ازجمله تكنولوژي موبايل (مدل تعاملي ديجيتال) را دارند.

درحلي كه تكنولوژي موبايل ويژگي هاي مشترك بسياري با كامپيوتر شخصي دارد، از فوايد منحصر به فردي نيز برخورداد است:

  • موبايل وسيله اي شخصي است: مردم اغلب به طور اشتراكي از تلويزيون و كامپيوتر استفاده مي كنند، اما به ندرت تلفن همراهشان را با شخص ديگري به اشتراك مي گذارند.
  • امكان ارتباط با چند روش وجود دارد: گوشي هاي موبايل امكان ارتباط با صدا يا متن را ممكن مي سازند علاوه برا آن مي توانيد ويديو ها و تصاويري ايجاد ارسال يا دريافت كنيد و همچنين بخوانيد صدا ظيطط كنيد يا اسكن كنيد.
  • زمان، مكان و عرضه و تقاضا: بازاريابان مي توانند مكان دقيق مشتريان را شناسيايي كرده و پيام هاي تبليغاتي خود را بر اساس آن برنامه ريزي كنند.
  • موبايل رسانه اي سيار است و هميشه به مخاطب دسترسي داريد: كامپيوترهاي شخصي و تلويزيون به افراد در حال حرمت ايده آل نيستند. دسترسي به اطلاعات، درحال حركت، نكته مهم تكنولوژي موبايل است شايد فردي در تعطيلات است در حال سفر است يا در خانه است شما نمي توانيد در لحضه دلخواه پيامتان را از طريق كامپيوتر يا تلويزيون منتقل كنيد ولي معمولا اين كار از طريق تلفن همراه امكان پذير است.
  • پايگاه راه اندازي شده: پايگاه مشتريان تكنولوژي موبايل در بسياري از كشورها در حال نزديك شدن به ۱۰۰ درصد است و ايالات متحده به ۹۴ درصد رسيده است.
  • سرعت رشد زياد: شبكه تكنولوژي موبايل نيازي به پيشرفت سريع تر ندارد، زيرا هم اكنون بالغ و پيچيده است.
  • سكوهاي آماده: سكوهاي موبايل از قبل وجود داشته اند بازاريابان موبايل مي توانند از اين بستر و سيستم هاي عامل موجود استفاده كنند.
  • اكو سيستم موبايل: محصولات تكنولوژي موبايل، غني و متنوع هستند.
  • مشتري محوري: تبليغ كنندگان تلويزيوني مسئول پرده اول هستند در پرده سوم، اين مشتريان تكنولوژي هستند كه حرفه آخر را مي زنند.

ارتباط نزديك با مصرف كنندگان

اكنون تبليغ كنندگان بيش از ۵۰ درصد بودجه بازاريابي خود را صرف ( رسانه هاي غيرسنتي ) مي كنند و اين موبايل است كه به طور فزاينده اي اين بودجه را از آن خود مي كند.

هنوز بسياري از شركت ها درك درستي از موبايل ندارند و در تبليغات به مشتريان از طريق موبايل نامطمئن هستند شايد به همين دليل باشد كه ۴۱ درصد تبليغ كنندگاني كه از اكنون از طريق موبايل تبليغ نمي كنند، برنامه اي براي ساتفاده از آن در آينده نيز ندارند اين موضوع اشتباه تاكتيكي فاحشي است، بازاريابي موبايلي موج بزرگ بعدي خواهد بود و اين موج هم اكنون در حال شكل گيري است.

تبليغ گران به كمك تكنولوژي موبايل مي توانند ارتباطي شخصي و متناسب با مشتريان فعلي و احتمالي برقرار كنند هر بازاريابي در جستجوي ارتباطات مستحكم نفر به نفر با مشتريان است. كاربران تكنولوژي موبايل ارتباطات نزديكي با برندهاي مصرفي برقرار مي كنند.

تلفن هاي هوشمند ميزان استفاده از موبايل ها را افزايش داده اند اين وسايل فوق العاده شامل ( سخنگو، ميكروفون، صفحه كليد، صفحه نمايش، صقحه مدار با ريزپردازشگرها، دوربين، سيستم مكان ياب جغرافيايي و فضاي ذخيره سازي هستند.

تلفن هوشمند اپل، آيفون با صداها هزار برنامه آماده باعث شهرت و متداول تر شدن موبايل شده است.

چريل لوكانگرو، جانشين ارشد سايت پاندورا معتقد است كه اكنون نيمي از افرادي كه موسيقي رايگان گوش مي دهند از موبايل استفاده مي كنند و آيفون استفاده از اين سايت را در ساعت شب دوبرابر كرده است.

بازاريابان بايد بدانند كه مشتريان فعلي و احتمالي آن ها كدام يك از سكوهاي آيفون، بلك بري، تلفن هاي با سيستم اندرويد آن ها چرا و چگونه از تلفن هاي موبايل خود استفاده مي كنند از آنجا كه اغلب كاربران موبايل عضو شبكه هاي اجتماعي آنلاين هستند، شركت ها بايد هويت آنلاين مصرف كنندگانشان را بشناسند تا در وب با آنها در ارتباط باشند.

شركت ها بايد از ( ازخدمات مكان محور ) استفاده كنند باتوجه به وجود سكوهاي مختلف موبايل، شايد بازاريابان تصميم بگيرند كه انحصارا كاربران تلفن هاي هوشمند را هدف قرار دهند، يا افرادي كه هر نوع تلفني در اختيار دارند را بازاريابي كنند آن هايي كه به مسير تلفن هاي هوشمند وارد مي شوند، مي توانند ( سايت موبايلي ) يا WAP ايجاد كنند.

شما نيز مي توانيد برنامه هاي كاربردي مخصوص خودتان را براي مشتريان خود توسعه دهيد تحقيقات نشان مي دهد كه ۸۰ درصد افرادي كه از برنامه هاي تلفن هاي هوشمند استفاده مي كنند، دريافت پيام تبليغي روي صفحه موبايل را، در ازاي رايگان بودن برنامه مي پذيرند هتل هاي معروف به كاربران موبايل امكان مي دهند كه نرخ ها را از طريق موبايل بررسي كرده و اتاق رزور كنند.

اتحاديه اتومبيل راني آمريكا برنامه اي تخفيفي ارائه كرده كه ميزان تخفيف قابل استفاده را به اعضا نشان مي دهد شرايط رويايي شركت زماني است كه يك مشتري برنامه شركت شما را به مشتري ديگر نشان دهد و بگويد ( اين برنامه جديد را روي تلفن همراه من ببين )

 

دگر خدمات:

طراحي سايت در تبريز

 

مدل AIDA براي موبايل مناسب نيست

Aida كه در زبان انگليسي حروف اختصاري ( جلب توجه، ايجاد علاقه، ايجاد اشتياق، و دعوت به اقدام ) است، يك مفهوم بازاريابي است كه دهه ها با موفقيت مورد استفاده قرار گرفته است اما اين مدل در بازاريابي موبايلي به كار نمي آيد ( مصرف كنند غير قابل كنترل) نه شركت، فرآيند آيدا را هدايت مي كند معاملات نسبت به سال هاي گذشته ( سريع و صميمانه تر ) شده است در همين حال، موبايل امكان ارتباطي فعالاتر با مصرف كنندگان را هنگام برنامه ريزي آن ها براي خريد فراهم مي آورد.

همانطور كه مشاهده مي شود، كاربران تلفن همراه مي توانند براي ورود به مكان خرده فروشي از يك برنامه استفاده كنند اگر كاربر موافقت كند فروشگاه مي تواند به سرعت پيام هاي بازاريابي مربوطه به اطلاعات خريد از جمله، قيمت هاي ويژه اي كه به آن مشتري مربوط است را برايش ارسال كند نام اين تكنولوژي پيچيده و شخصي ( بازاريابي در محل ) است سايت coupons.com كه در حوزه خودش پيشرو بازار است كوپن هاي قابل دانلودي براي محصولات ارائه مي دهد كه باعث افزايش فروش مي شود.

پاك ترانگ از آژانس بازاريابي موبايلي موبكست پيشنهاد مي كند كه ( از مكان به عنوان ابزار تحقيق استفاده كنيد. ) شركتي معروف كه توليدكننده كفش، كيف و زينت آلات زنانه است، بازاريابي موبايلي زيركي است كه از استراتژي موبايلي (هفت قسمتي) زير استفاده مي كنند:

  1. تخمين: اهداف و آمار هاي كسب و كار خود را تشريح كنيد.
  2. اداري: واحد هاي مرتبط شركت را مشخص كنيد مطمئن شويد كه بخش هاي تجارت الكترونيك، فناوري اطلاعات، بازاريابي، مالي و حقوقي را لحاظ كرده ايد.
  3. فرآيند: اقدامات موبايلي از جمله (هاستينگ، آزمايش، امنيت، تقويم، استراتژي پويا، جمع آوري داده ها، روش ها، انتخاب فروشنده و قراردادها) را مديريت كنيد.
  4. آزمايش: از عملكرد مناسب تمامي موارد مطمئن شويد اين كار شامل ( آزمايش آسيب پذيري تجارت الكترونيك، آزمايش ترافيك كاربران، آزمايش محيط موبايل و آزمايش زمان بهترين كاركرد) است.
  5. شروع آزمايشي: سايت آنلاين موبايل را براي گروه كوچكي از مخاطبان منتخب راه اندازي كنيد از موثر بودن ( مديريت سايت ) مطمئن شويد.
  6. آغاز رسمي: ابتكارات گسترده موبايلي را در دستور كار خود قرار دهيد: مانند (خدمات پيام كوتاه، سيستم هاي وب و تلفن، سايت WAP، ( كد پاسخ سريع)، باركد دوبعدي كه در سرعت بالا خوانده باشدد و امكانات كليك براي تماس)
  7. بازاريابي موبايلي و تحليل داده ها: با ( تكنولوژي و ابزار) مناسب، سيستم موبايلي خود را ارزيابي كنيد.

درصدي از مشتريان موبايل هميشه و بدون توجه به ساعات روز حاضر و فعال هستند از آنجا كه تراكم مصرف كنندگان جهاني موبايل بسيار زياد است، تعداد افراد بيدار و پر مشغله در هر ساعت از روز در هر منطقه زماني دنيا قابل توجه است.

شركت ها بايد بازاريابي خود را به روز نگه دارند و ۲۴ ساعته فعال باشند اين رويكرد (بازاريابي بلادرنگ) نام دارد. بسيار از صاحبان تلفن هوشمند مايلند كه آگهي ها را روي موبايل هاي خود ببيند و بازارياباني كه حاضر به تغيير نباشند را ترك مي كنند تلفن هاي همراه، امكان ارائه تبليغات با فرمت هاي مختلف را فراهم مي كنند كه شامل اين موارد است:

  • تمام صفحه: پيام به اندازه تمام صفحه موبايل است.
  • قابل گسترش: كاربر، آگهي را كه در ابتدا در ابعادي كوچك نمايان مي شود، بزرگ مي كند.
  • مكان محور: آگهي كاربران را به نزديك ترين مكان براي خريد محصول راهنمايي مي كند.
  • كليك براي ديدن ويديو: كاربر صفحه موبايل را لمس مي كند تا ويديو را مشاهده كنيد ورو به شبكه هاي اجتماعي از ايده مشابهي پديدار مي شود، و (لمس براي تماس) شماره تلفني تجاري را براي تماس در اختيار شما قرار مي دهد.
  • تجارت محور: كاربر مي تواند چيزي را سريعا بخرد، براي مثال اگر موبايل اپل داشته باشد ميتواند آهنگي از فروشگاه آنلاين بخرد.

كاربران موبايل علاقه اي به جستجو ندارند، آنها فقط مي خواهند پيدا كنند

جستجو بر اينترنت حكمفرماست، اما جستجو در دنياي موبايل منسوخ شده است.

كاربران دوست دارند محصولات موردنظرشان را بلافاصبه پيدا كنند، ازجمله محصولات و خدماتي كه منابع معتبر براي برآوردن نيازهاي آن ها توضيه مي كنند.

خدمات يابنده معروف دائما فعاليت ها و رويدادهاي سرگرم كننده را روي موبايل هاي كاربران به روز مي كنند و حتي اطلاعات رستوران ها از جمله امكان دسترسي به آن ها و رزور ميز را در اختيار كاربران قرار مي دهند.

توانايي دوربين هاي تلفن هوشمند در خواندن كدهاي UPC راه جديد بازاريابي محصولات را به روي شركت ها گشوده است وقتي كاربران برچسب UPC محصولي را مي بينند، برنامه اي مخصوص قورا قيمت هاي تخفيفي آنلاين آن محصول را مرور كرده و اطلاعات و قيمت هاي نزديك ترين خرده فروش را ارائه مي كند.

موبايل وسيله اي (كششي و رانشي) است.

شركت ها پيام هاي تجاري خود را به كاربران مي دهند و آن ها اطلاعات را جذب مي كنند شركت شما مي تواند با ارائه برنامه هايي براي كاربران تلفن هاي هوشمند، امتياز بالايي به دست آورد اما نبايد از پيامك ها يا پيام هاي سريع متني غافل شويد پيام كمي تواند به طور مجازي به هر فردي در دنياي موبايل دسترسي داشته باشد

مشتريان شما مي توانند براي دريافت پيام هاي متني شما مجوز دريافت كنند يا عضو شوند. طوفان موبايل به پيام رساني اس ام اسي و ساير فروشندگان معتبر كمك كرده است.

سرويس ارسال پيام چند رسانه اي براي (تصاوير و ويديوها) گزينه ديگر است گرچه پرده سوم يعني موبايل حوزه درحال رشدي است، اما در مسير خود با موانعي روبه رو است در برخي مناطق اتصال و دسترسي با مشكلاتي مواجه است. مورد ديگر ارائه اطلاعات بيش از حد به كاربران است كه باعث گيج شدن آنها مي شود. مانند نرم افزار هاي بسيار زياد و زمان بسيار كم براي تصميم گيري.

بهترين راه رسيدن به موفقيت در حوزه بازاريابي موبايلي، انتقال ارزش واقعي به كاربران موبايل است به مصرف كنندگان كمك كنيد تا آنچه را كه مي خواهند در زماني كه نياز دارند و به صورتي كه مي خواهند، بيابند تا برنده عرصه نوين و پوياي موبايل باشيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.