چكيده كتاب(هدف هاي سخت)

تيم ايران پردازه با بهره گيري از تكنولوژي روز آماده ي ارائه ي خدمات به همشهريان و هموطنان در سراسر كشور مي باشد

چكيده كتاب(هدف هاي سخت)

۱۰ بازديد

نكات كليدي كتاب

  • افردا بسياري، از دست يابي به اهدافي كه براي خود تعيين كرده اند، باز مي مانند.
  • اهداف اغلب مردم آنقدر ساده است كه آن ها را در كارهاي سخت در گير نكرده و به چالش نمي كشد.
  • برعكس، (هدف هاي سختي) براي خود تعيين كنيد كه (قلبي، زنده، لازم و دشوار) باشند.
  • اهداف خالصانه و قلبي، احساسات را درگير مي كنند.
  • اهداف جاندارد اهدافي هستند كه مي توانيد آن ها را مجسم كرده و به ياد آوريد.
  • اهداف لازم، موفقيت هاي بسيار ضروري را مشخص مي كنند.
  • هدف هاي سخت افراد را به تلاش سخت كوشانه وادار مي كند.
  • وقتي هدفي را برنامه ريزي مي كنيد، زمان دقيقي براي دستيابي به آن ها مشخص كنيد.
  • فهرست كارهاي لازم براي دست يابي به هدف را تعيين كرده و آن ها را به طور متوالي ارزيابي كنيد.
  • مهم ترين مرحله، كاري است كه امروز براي دست يابي به هدف انجام مي دهيد.

آنچه در اين چكيده مي آموزيد

  1. چرا اغلب مردم به اهدافشان نمي رسند؟

  2. رويكرد (هدف هاي سخت) چه مورادي را در بر مي گيرد؟

  3. چرا اهداف بايد خالصانه، جاندار، ضروري و دشوار باشند؟

  4. چگونه مي توانيد از اين روش براي دست يابي به اهداف خود استفاده كنيد؟

 

آيا اهدافي كه براي دست يابي به آن ها تلاش مي كنيد، خيلي دشوار هستند؟

احتمالا اينطور نيست به احتمال زياد، آن ها خيلي هم آسان هستند اغلب مردم اهدافي معمولي و غير مهم براي خود تعيين مي كنند و به آن ها توجه نمي كنند، آن ها را جدي نمي گيرند و به ياد نمي آورند.

مارك مورفي، مشاور مديريت رويكرد بسيار متفاوتي را پيشنهاد مي كند: (تا آنجا كه ممكن است اهداف خود را دشوار كنيد و اهدافي تعيين كنيد كه براي رفاه دائمي شما واقعا حياتي هستند) چنين اهداف بلند پروازانه اي فعالانه شما را درگير كرده و بر ذهن تان تسلط مي يابند.

همانطور كه جيمز بازول زندگينامه نويس معروف مي گويد: ( وقتي شخصي مي داند كه تا دوهفته ديگر به دار آويخته خواهد شد، ذهن خود را به طرز شگفت آوري متمركز مي كند.) راه حل مورفي براي مشكل تمركز بر اهداف، در اين كتاب جذاب ارائه مي شود.

تعهداتي كه مي توانيد به آن ها عمل كنيد

مردم اغلب درباره تغيير رفتار و دستيابي به اهداف اصلي خود ترك سيگار، كاهش وزن و ارتقاي شغلي تصميماتي قطعي اتخاذ مي كنند و سپس از دست يابي به آن ها باز مي مانند. با اين وجود، بعضي افراد به تعهداتي كه به خودشان داده اند وفادار مانده و به اهداف وجود، بعضي افراد به تعهداتي كه به خودشان داده اند وفادار مانده و به اهداف خود دست مي يابند آن ها به اين دليل موفق مي شوند كه اهدافي دشوار براي خود تعيين مي كنند، اهدافي كه انگيزاننده، چالش آور و تشويق كننده هستند.

در مطالعه اي، تنها ۱۳ درصد پاسخ دهندگان فكر مي كردند كه اهدافشان به آن ها كمك كرده كه تمامي توانايي خود را به كار بگيرند و در كار خود بهترين باشند بسياري از افراد اهداف پيش پا افتاده اي براي خود در نظر مي گيرند كه به سرمايه گذاري شخصي تمام و كمال از نظر زمان، انرژي و هدف نياز ندارد.

اگر نسبت به اهداف خود بي اشتياق باشيد يا اين اهداف حياتي و انگيزاننده نباشند انگيزه واقعي در شما ايجاد نمي كنند در عوض اهداف سختي براي خود تعيين كنيد كه (خالصانه، جاندار، ضروري و دشوار) باشند.

روابط خالصانه

اگر هدفتان براي شما مهم نياشد و چيزي نباشد كه واقعا مي خواهيد، احتمالا به آن نخواهيد رسيد اگر هدفتان همه چيز شما باشد براي دست يابي به آن زمين و آسمان را به هم مي دوزيد با وجودي كه اپل يكي پس از ديگري شگفتي هاي تكنولوژيكي مي آفريند، اما هر گام جديد اهميت زيادي براي مدير ارشد اجرايي آن يعني استيو جابز دارد براي مثال، او آي پد را (مهم ترين كاري مي داند كه تاكنون انجام داده است) براي مثال، او آي پد را (مهم ترين كاري مي داند كه تاكنون انجام داده است) افرادي كه مانند جابز شديدا به اهدافشان اهميت مي دهند با كلماتي مانند (پرالتهاب، هيجان انگيز، بي صبرانه و ديوانه وار) درباره آن صحبت مي كنند.

با اين وجود، مردم مايل نيستند كه براي دست يابي به اهدافي كه ديگران همسر، مدير يا دوستان براي آن ها تعيين كرده اند، سخت تلاش كنند انگيزه، ناشي از هيجان احساسي و رابطه خالصانه اي است كه از سه نوع وابستگي نشات مي گيرد:

۱٫ارتباط دروني

اگر هدف شما به چيزي كه واقعا به آن اهميت مي دهيد مرتبط باشد، به طور خودكار ارتباطي ذاتي و دروني با آن برقرار مي كند. جايز معمولا با عباراتي پرهيجان از محصولات اپل ياد مي كند: (اين كامپيوتر فوق العاده است اين جالب ترين كاري است كه تاكنون انجام داده ايم، اين روشي باورنكردني براي تفريح است.)

۲٫ارتباط شخصي

احساس ارتباط شخصي مي تواند در دست يابي به هر هدفي به شما كمك كند اگر براي كاهش وزن تلاش مي كنيد اما هيچوقت موفق نمي شويد، سعي كنيد كه چارچوب اين آرزوي بزرگ را با تبديل شدن به الگو براي شخصي كه به او عشق مي ورزيد مانند فرزندتان، دوباره طراحي كنيد وقتي درباره اهداف خود فكر ميكنيد، انگيزه شما به طور طبيعي خالصانه تر مي شود.

۳٫ارتباط بيروني

در بعضي موارد، يك رابطه دروني يا شخصي اهميتي ندارد يا به اندازه كافي انگيزاننده نيست در اين هنگام است كه دليلي بيروني، مثلا پاداش مالي مي تواند مفيد واقع شود شركت ها اغلب براي تشويق كارمندان در دست يابي به اهداف شغلي، از انگيزاننده هاي بيروني مانند پاداش ها استفاده مي كنند.

دگر صفحات:

طراحي سايت در اروميه

تصاوير متحرك

براي دست يابي به اهداف، بايد بتوانيد به صورت واضح تصور كنيد كه اتمام موفقيت آميز كار چگونه زندگي شما را تغيير خواهد داد وقتي جابز در حال برنامه ريزي آي پد بود فيلمي را در ذهن خود مي ديد كه تصويري از مشتريان خوشحال اپل در حال تماشاي فيلم، مطالعه يا جستجو در وب به وسيله آي پد بود.

انسان ها مخلوقاتي ديداري هستند فقط وقتي چيزي را ميبينيد، آن ها را واقعا باور مي كنيد بنابراين (ديدن مساوي است با باوركردن) وقتي بتوانيد چيزي را در ذهن خود مجسم كنيد، درك بهتري از آن پيدا مي كنيد مطمئنا تجسم بصري بسيار واقعي تر از نوشتار است. وقتي مردم مطلبي را به واسطه شنيدن ياد مي گيرند، سه روز به بعد تنها ۱۰ درصد آن اطلاعات را به ياد مي آورند. با اين وجود، اگر تصويري در آن لحاظ كنيد ميزان يادآوري به ۶۵% افزايش مي يابد.

شما فردي پر مشغله با ذهني پرمشغله هستيد براي اينكه اهداف خود را از مشغله هاي ذهني، ميليون ها مسئله مهم و داده هاي متفاوت كه براي جلب توجه شما تلاش مي كنند، متمايز نگه داريد بايد تصوير واضحي از آن در ذهنتان ايجاد كنيد.بنابراين اگر هدف شما كاهش ۱۵ كيلوگرم از وزنتان است خود را به شكل فردي بسيار لاغرتر تجسم كنيد اين تصاوير جاندار و ايده آل از خود را در ذهن تان داشته باشيد و در طول روز دائما به آن ها فكر كنيد اين كار امكان دستيابي به هدفتان را افزايش مي دهد.

جان بخشي به اهداف شامل (تصوير سازي، تجسم، روياپردازي و خيال پردازي) است هر چقدر تغييرات زندگي خود بر اثر دست يابي به اهداف را بيشتر در ذهن خود تجسم كنيد، احتمال دست يابي به آن ها بيشتر مي شود براي (جان بخشيدن) به اهداف خود، تا جايي كه ممكن است از تصاوير، نقاشي ها و حفظيات كمك بگيريد يادآورهاي ديداري را در قسمتي از اداره يا خانه خود بگذاريد كه بيشترين اثر را بر شما داشته باشد.

تصاوير بصري شما لازم نيست خيلي دور از ذهن باشند اگر مي خواهيد سيگار را ترك كنيد، رويايي به سادگي نشستن پشت ميزصبحانه و لذت بردن از يك فنجان قهوه بدون سيگار و زيرسيگاري كافي است خود را فرد مطلوبي تصور كنيد كه مي خواهيد پس از دست يابي به هدف آنگونه باشيد تا حد ممكن اين تصاوير بسيار بهتر از واژه ها هستند، علاوه بر تجسم واضح اهداف نوشتن آن ها نيز مي تواند مفيد باشد.

موفقيت لازم

اهداف شما بايد اهميتي مانند مرگ و زندگي برايتان داشته باشند شايعات حكايت از آن دارد كه جابز در دوران تقاهت پس از جراحي پيوند كبد، آي پد را تكميل و نهايي كرد. تعيين اهداف دور، كه تا مدت ها بعد برنامه اي براي پرداخت به آن ها نداشته باشيد، كار آساني است همين حالا و بون هيچ هزينه اي هم مي توانيد بگوئيد كه چه كارهايي در آينده انجام خواهيد داد وقتي زمان تلاش براي دست يابي به هدف فرا مي رسد، باز مي توانيد زمان را به تعويق بياندازير از آنجا كه مي توانيد اين فرآيند را بارها و بارها تكرار كنيد نهايتا به تعلل عادت خواهيد كرد كه اهداف شما را به خطر انداخته و حركت شما را تحليل مي برد.

در يك مطالعه تحقيقاتي ۹۴% پاسخ دهندگان گفتند كه تعلل و طفره رفتن به شادي آن ها صدمه رسانده است و قطعا چنين است براي مثال، افراد چاقي كه كاهش وزن خود را به تاخير مي اندازند ممكن است به انواع بيماري ها دچار شوند.

بايد نسبت به اهداف خود حس فوريت داشته باشيد وگرنه هيچوقت به واقعيت تبديل نمي شوند متاسفانه جاه طلبي هاي فعلي بسيار از افراد بيشتر از اهداف آينده برايشان اهميت دارد بنابراين آن هايي كه درباره اهدافشان جدي نيستند، مرتبا آينده را به عقب مي رانند بي توجهي به آينده به اين معني است كه در آينده نيز احتمال حركت شما با اميد دست يابي به نتايج بزرگ بسيار كم است.

اين مشكل خود را به شكل ديگري نيز مي نماياند اينكه بگوئيد رژيم داريد اما در رستوران وسوسه شويد كه يك تكه كيك شكلاتي بخوريد گزينه ۱: الان از كيك لذت ببريد گزينه ۲: تناسب اندام داشته باشيد و در عرض سه ماه احساس فوق العاده اي داشته باشيد ( درحالي كه شايد اكنون احساس ضرر يا محروميت بكنيد) واضح است كه با اين نوع تفكر، منافع حاصل از خوردن از كيك به منافع تناسب اندام در ماه هاي آينده ارجحيت دارد براي كار كردن روي اين مشكل از قوه تصور خود كمك گرفته و آينده را بسيار مطلوب تر از امروز تجسم كنيد.

يا شايد اينگونه به رژيم خود بيانديشيد: (من نمي توانم سه تكه پيتزا يا يك جعبه بال سوخاري بخورم، مي خواهم كيك شكلاتي را ترك كنم ديگر در رستوران شام نمي خورم نمي توانم سيب زميني سرخ كرده با سس خامه اي مارچوبه بخورم و بعد از ظهر از گرسنگي دل درد مي گيرم) اين نوع تفكر، ذهن شما را با افكار منفي درباره هزينه هاي ناشي از رژيم غذايي پر مي كند براي مقابله با اين مزاحمت ذهني، تلاشي قهرمانانه در پيش گرفته و در رژيم خود بمانيد. اين كار مستلزم فكر كردن به منافع رژيم آينده است به خودتان بگوئيد: (آن شلوار جين آبي خوش رنگ را كه در ۸ سال گذشته نپوشيده ام، مي پوشم و آن را با بلوز زيباي سايز كوچكي كه آن لاين سفارش دادم و تا كنون اندازه ام نبود استفاده مي كنم) همه چيز به اين بستگي دارد كه مسئله را چگونه ببينيد.

مسير دشوار سفر

هدف هاي سخت شما را با انگيزه نگه مي دارند اما اغلب مردم به اندازه كافي خودشان را تحت فشار قرار نمي دهند آن ها بيشتر از آنچه تصور مي كنند توانمند هستند رويكرد هدف هاي سخت روشي ايده آب براي كمك به مردم در شناخت ظرفيت حداكثزشان است. حقيقت اين است كه اغلب مردم حتي به اهدافي كه توانايي رسيدن به آنرا دارند البته اگر انگيزه درست داشته باشند نزديك هم نمي شوند رويكرد هدف هاي سخت اهدافي واقعا ارزشمند براي افراد تعيين مي كند كه الهام بخش و انگيزاننده هستند وقتي هدفي دشوار براي خود تعيين مي كنيد بهترين فرصت دست يابي به هدف را براي خود به وجود آورده ايد.

چطور اين اتفاق مي افتد؟ پاسخ ساده است: فرآيند هدف هاي سخت مستلزم اين است كه هر چيزي را براي اهدافتان فدا كنيد و موضوع ديگري كه به همان اندازه مهم است بايد توجه خاص و دقيقي به اهداف خود داشته باشيد با توجه به نظرات زيست شناس معروف ژان مدينا: (هرچه مغز به محرك خاصي بيشتر توجه كند، اطلاعات بيشتري كدگزاري شده و در مغز باقي مي ماند) اكنون پاسخ اين سوال را گرفتيد هدف هاي سخت همه تمركز شما را به خود جلب كرده و شما را در تلاش براي دست يابي مشتاق تر مي كند چون سخت تر كار ميكنيد شانس موفقيت و دست يابي به اهداف افزايش مي يابد شما مي دانيد كه اهدافتان مهم هستند اين موضوع به شما انگيزه مي دهد تا آن را به دست آوريد.

بهترين راه اطمينان را از اين كه هدف شما ويژگي هاي يك هدف دشوار را دارد، اين است كه عاملي را خارج از اقليم آسايش خود در نظر بگريد، البته نه آنقدر خارج از آن كه غير ممكن به نظر برسد.

چنين اهداف بلند پروازانه اي ممكن است در برخي نقاط باعث ترس شما شوند آمادگي رويارويي بالغانه با آن را داشته باشيد براي مثال ممكن است كه با خود بيانديشيد كه اگر در دست يابي به هدفم شكست بخورم، از خجايت مي ميرم) وقتي شخصا اين ترس را تحيلل مي كنيد به سرعت متوجه مي شويد كه غير منطقي است و وقتي به اين درك رسيديد، مي توانيد از اثر گذاري اين ترس بر انگيزه هاي خود جلوگيري كنيد.

اهداف SMART، هوشمندانه نيستند

اغلب شركت ها از فرآيند هدف گذاري SMART استفاده مي كنند كه در زبان انگيلي مخفف كلمات (خاص، قابل اندازه گيري، قابل دست يابي، واقع گرايانه و داراي مهلت) است اين كار اشتباه بزرگي است يك هدف خاص، واقع گرايانه و قابل دسترسي به اندازه كافي دشوار يا ترسناك نيست كه به چالشي واقعي و انرژي را تبديل شود وقتي جان اف كندي درخواست كرد كه قبل از پايان آن دهه، خود را موظف به تحقق هدف (فرود انسان روي ماه و بازگشت سلامت او به زمين) نمايد هدفي واقعا الهام بخش تعريف شد افراد براي دست يابي به هدف سخت، خود را تحت فشار قرار مي دهند، اما فراموش مي كنند كه اهداف آسان ارزش تلاش كردن ندارند.

پيگيري هدف هاي سخت

بسيار خوب، شما هدفي واقعا دشوار براي خود تعيين كرده ايد و براي پيگيري آن آماده ايد قدم بعدي چيست؟ تاريخ اتمام آن را مشخص كنيد براي مثال يك سال بعد از شروع كار وقت دست يابي به اهداف است وقتي تاريخي را تعيين كرديد اين بازه زماني را به دوقسمت تقسيم كنيد در اين مورد دو بازه ۶ ماهه و از خودتان بپرسيد: (در ۶ ماه اول بايد چه كارهايي را انجام دهم تا بدانم كه در مسير دست يابي كامل به هدف دشوار قرار دادم؟)

اكنون اين محدوده را نيز به دو قسمت سه ماهه تقسيم كنيد و مجددا همان سوال را از خود بپرسيد سپس بازه اي ۶ هفته اي براي خود در نظر بگيريد تقسيم هر بازه جديد به دوقسمت كوتاه تر و پرسيدن آن سوال را تا زماني ادامه دهيد كه به يك هفته و يك روز برسيد.

هر روز از خودتان بپرسيد ( امروز بايد چه كارهايي انجام دهم تا بدانم كه در مسير دست يابي به هدف دشوار قرار دهم؟) با اين روش كنترل كارها، مي توانيد هم اكنون تلاش خود براي دست يابي به اهداف را آغاز كنيد به علاوه اين روند مسيري شفاف در اختيار شما قرار مي دهد و يادآوري مي كند كه دست يابي به هدف دشوار نيازمند توجه متمركز و كار روزانه است.

يك نكته مفيد ديگر: براي پيگيري هدف هاي خود از دوستي كمك بگيريد دوستي كه بتوانيد با او تماس بگيريد و شما را از نظر روحيه حمايت كند هدف از اين تماس، صرف داشتن مكالمه اي خوشايند نيست بلكه اين دوست به شما كمك مي كند تا دائما بر هدف خود تمركز كنيد دوست شما بايد آمادگي اين را داشته باشد تا مرتبا سوالاتي مربوط به هريك از جنبه هاي هدف دشوار از شما بپرسد: براي مثال مي توانيد بپرسيد (چرا به هدف خود اهميت مي دهيد؟) در مورد جنبه تحرك و زنده بودن هدف بپرسيد: ( دست يابي به هدف چگونه است و چه احساسي در شما ايجاد مي كند؟) براي تمركز بر جنبه الزام، بپرسيد: (چرا همين الان بايد به اين هدف برسيد؟) براي شناخت جنبه دشواري هدف، بپرسيد: (براي رسيدن به هدف خود امروز چه كاري انجام داديد؟) با اين سوالات مي توانيد بر هدف سخت خود متمركز شويد نه اينكه فقط براي دستيابي به آن اميدوار باشيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.